عبدالله جبل‌عاملی
زندگی‌نامه و معرفی کتاب‌های

عبدالله جبل‌عاملی

1.00

(1)رای

    دکتر عبداله جبل‌عاملی، تنها دارنده عنوان «شوالیه معماری در ایران»، چهره ماندگار معماری و میراث فرهنگی ایران، در سال ۱۳۱۹ در اصفهان متولد شد. پس از تحصیل معماری در ایتالیا و کسب دکترا، به ایران بازگشت و فعالیت خود را در سازمان حفاظت آثار باستانی آغاز کرد. وی در سال‌های جنگ تحمیلی با تلاش‌های فراوان، توجه جهانی را به تخریب آثار تاریخی اصفهان جلب کرد و نقش مؤثری در پایان جنگ ایفا نمود. 

    دکتر جبل‌عاملی سالیان متمادی مسئولیت‌های مهمی از جمله نظارت بر مرمت میدان نقش جهان، مدیریت سازمان میراث فرهنگی اصفهان و ریاست دفتر فنی این سازمان را بر عهده داشت. وی در این مدت، علاوه بر مرمت بناهای تاریخی متعدد در اصفهان و سایر شهرهای ایران، به آموزش و پژوهش در حوزه معماری نیز پرداخت. از جمله دستاوردهای مهم دکتر جبل‌عاملی می‌توان به تغییر کاربری توحیدخانه اصفهان به دانشکده هنر، طراحی بدنه شرقی چهارباغ اصفهان و اجرای پروژه‌های مسکونی موفق اشاره کرد. همچنین، وی در مأموریت‌های بین‌المللی در ارمنستان و روسیه نیز مشارکت داشته است. مجموعه مسکونی طراحی شده به دست او در شمال خمینی شهر اصفهان از نمونه های زیبای مسکن سازی در دوران معاصر به شمار می رود. طراحی مجموعه مسکونی در شهرک بهارستان اصفهان جایزه اسکان بشر را به دست آورد. دکتر جبل‌عاملی با تسلط بر دانش معماری و شناخت عمیق از تاریخ و فرهنگ اصفهان، خدمات ارزنده‌ای به میراث فرهنگی ایران ارائه داده است. وی الگویی برای نسل‌های آینده معماران و علاقه‌مندان به حفاظت از آثار تاریخی به شمار می‌رود.

    برخی آثار وی:

    ▪︎ ترجمه کتاب مسجد جامع اصفهان اثر باستان شناس ایتالیایی اوژنیو گالدیری

    ▪︎ ترجمه کتاب عالی قاپو اثر اوژن گالدیری.

    ▪︎ ترجمه کتاب مسجد جمعه اثر اوژن گالدیری در سه جلد

    ▪︎ ترجمه تحلیل آثار، اندیشه ها و دیدگاه های فلسفی لویی کان، نوشته رومالدو جورگولا

    ▪︎ مقاله بررسی تاریخی نحوه مالکیت مجموعه میدان نقش جهان اصفهان (از صفویه تا انقلاب اسلامی و بر مبنای اسناد وقفی)، احمد امین پور، عبدالله جبل عاملی، فریبا خطابخش،نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی شماره ۴، دوره ۲۱ و ...

    کتاب‌های عبدالله جبل‌عاملی (1 عنوان)

    بارگذاری محصولات مرتبط ...